اصطلاحات پرکاربرد مربوط به ساعت

اصطلاحات پرکاربرد مربوط به ساعت




1. بزل (Bazel): بزل ساعت حلقه ای است که شیشه کریستالی را احاطه کرده تا آن را در جای خود محکم کند. بزل ها معمولاً فلزی هستند اما می توانند در مواد دیگری مانند سرامیک، طلا، ورق طلا، پلاتین و یا استیل ضد زنگ نیز عرضه می شوند.


2. شیشه یا کریستال (Crystal): مواد شیشه ای شفاف که صفحه ساعت را می پوشاند. شیشه می‌تواند از موادی مانند پلکسی، شیشه معدنی، شیشه یاقوت کبود و شیشه معدنی ضد خش ساخته شود.


3. دکمه (Pusher): دکمه یا فشار دهنده قطعه ای است که مانند یک دکمه برای فعال کردن مکانیسم های اضافی ساعت مانند شمارنده کورنوگراف کار می کند. 


4. عقربه ها (Hands): عقربه ها نشانگر دقیق زمان روی ساعت هستند. معمولا ساعت ها دو عقربه دارند، یکی برای ساعت و دیگری برای دقیقه. در برخی ساعت ها عقربه‌ی سوم به عوان عقربه‌ی ثانیه شمار نیز وجود دارد.


5. دسته کوک (Crown): تاج یا دسته کوک دکمه کوچکی است که در کنار قاب ساعت قرار می گیرد. این یکی از مهمترین عملکردهای ساعت مچی است زیرا به شما امکان می دهد که زمان نمایش داده شده روی ساعت و عقربه ها را تنظیم کنید. 


6. قاب (Case): قاب حلقه ای در اطراف کریستال در قسمت بالایی ساعت است که شیشه یا کریستال را در جای خود نگه می دارد. قاب‌ها به محافظت از مکانیسم ساعت شما در برابر عناصر کمک می‌کنند. آنها در اشکال مختلف مانند دایره، مربع و مستطیل، و در مواد مختلف مانند پلاستیک، رزین، فلز، تیتانیوم، سرامیک، چوب و.. عرضه می شوند.


7. ساب دیال (Sub dial): یک صفحه کوچک روی صفحه اصلی که اطلاعات اضافی مانند دقیقه های سپری شده (در ساعت کرنوگراف) یا تاریخ را نشان می دهد.


8. صفحه ساعت (Dial): بخشی که در واقع زمان را نمایش می دهد. در یک ساعت دیجیتال، این صفحه نمایش دیجیتال عددی است. میتواند شامل اعداد، ثانیه شمار و … نیز باشد


9. نشانگر ساعت (Hour Marker): برچسب های عددی روی صفحه ساعت، معمولاً 1 تا 12. نشانگرهای ساعت، زمان را دقیقاً مانند خطوط اندازه گیری بر روی یک فنجان اندازه گیری، برچسب گذاری می کنند. معمولا به شکل اعداد یا اشکال هندسی و... هستند.


10. پین ساعت (Lugs): قطعه‌ای که قاب را به بند ساعت متصل می‌کند. پین ها چهار قسمت هستند که از دو قسمت بدنه، از طرف کناره‌های ساعت 12 و 6 بیرون آمده‌اند. این قسمت‌ها برای وصل کردن بند به بدنه به کار می‌روند. بعضی از ساعت‌های فلزی پین ندارند و به جای آن بند فلزی به خود بدنه وصل شده است.


11. موتور کوارتز (QUARTZ): حرکت کوارتز توسط یک باتری (منبع انرژی)، با یک تنظیم کننده کریستال کوارتز (دستگاه اندازه گیری زمان) تغذیه می شود. کشش الکتریکی باتری و مدار مجتمع باعث می‌شود که کریستال به‌طور مداوم در فرکانس بسیار بالا - در 32'768 بار در ثانیه ارتعاش کند. این به حرکت دقت تقریباً کاملی می دهد (تغییر فقط چند ثانیه در ماه). صفحه های ساعت کوارتز می توانند عقربه ها (آنالوگ)، اعداد (دیجیتال) یا هر دو را نمایش دهند.


12. موتور اتوماتیک (ATOMATIC): یک ساعت اتوماتیک یا خودکار، ساعتی بدون نیاز به باتری است که به خودی خود، یا به ضورت کوکی کار می‌کند. این بدان معنا نیست که ساعت شما به خودی خود کار می‌کند. ساعت‌های اتوماتیک دارای مکانیزم‌های داخلی‌ای هستند که در حین حرکت مچ دست شما در هنگام استفاده از ساعت، کار می‌کنند. 


13. موتور خورشیدی (ِSolar): ساعت خورشیدی در واقع یک ساعت کوارتزی است که باتری آن توسط نور خورشید شارژ می شود. ساعت با حرکت خورشیدی، به لطف حسگرهایی که در زیر صفحه قرار گرفته اند کار می کند و اجازه می دهد نور طبیعی یا مصنوعی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سپس آن را ذخیره کند. ساعت های خورشیدی پس از شارژ کامل، حدود 4 ماه کار می‌کنند.


14. کرنوگراف (CHORNOGRAPH): قابلیت اندازه‌گیری مدت زمان سپری شده و سنجش فواصل زمانی است که سه پنل ریز برای اندازه‌گیریِ ساعت، دقیقه و ثانیه بر روی صفحه‌ی اصلی است. 


15. کرنومتر(Chornometer): نوعی زمان‌سنج که برای اندازه‌گیری بازه‌ای از زمان طراحی شده است. کرنومتر زمان را از هنگامی‌ که فعال شده تا هنگامی‌ که متوقف می‌شود محاسبه می‌کند.


16. تاچیمتر(Tachymeter): به زبان ساده، سرعت سنج فاصله و سرعت را اندازه گیری می کند. عملکرد اصلی این ویژگی ساعت تبدیل زمان سپری شده به سرعت متوسط ​​است که آن را برای ورزشکاران مفید می کند.


17. بارومتر(Barometer): فشارسنج در ساعت شما به طور خودکار ارتفاع و فشار اتمسفر را در مکان فعلی اندازه گیری می کند و تمام داده های روز جاری را به صورت نمودار نشان می دهد. 


18. آلتیمتر(Altimeter): ارتفاع سنج عملکردی در ساعت است که به اندازه گیری ارتفاع کمک می کند. با اندازه‌گیری فشار اتمسفر، ساعت می‌تواند ارتفاع از سطح دریا یا یک نقطه ثابت نسبی را اندازه‌گیری کند و اطلاعات را بر حسب فوت یا متر ارائه دهد.


19. قدم شمار(Step meter): یک قدم شمار به طور خودکار هنگام شروع راه رفتن شروع به شمارش قدم های شما می کند. این اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از آنها برای تعیین وضعیت فعلی و حفظ انگیزه خود استفاده کنید.


20. Made in P.R.C :Made in PRC به معنای محصول چین یا گاهی ساخت چین است و برچسب کشور مبدا است که روی محصولات تولید شده در جمهوری خلق چین چسبانده می شود (P.R.C مخفف جمهوری خلق چین).


21. Japan Movements: به این معنی است که دستگاه داخل آن ساخت ژاپن و با کیفیت بالا است. ساعت هایی که دارای حرکات مکانیکی، حرکات اتوماتیک یا حرکات کوارتز هستند که در ژاپن تولید می شوند.


22. Stainless steel: استیل ضد زنگ - به معنی دوام و مقاومت استیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی می‌باشد. آنها می توانند در برابر سایش مقاومت کنند، درخشش و درخشندگی خود را برای مدت طولانی حفظ کنند و در برابر اثرات رطوبت، تعریق و آب دریا مقاومت کنند. استیل ضد زنگ به عنوان فولاد ضد زنگ یا فولاد مقاوم در برابر خوردگی (CRES) نیز شناخته می شود، آلیاژی از آهن است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. حاوی حداقل 10.5٪ کروم، معمولاً نیکل، و همچنین ممکن است حاوی عناصر دیگری مانند کربن باشد تا خواص مورد نظر را به دست آورد.


23. Sapphire crystal: کریستال یاقوت کبود در واقع یک نوع شیشه نیست - اکسید آلومینیوم خالص است که فرآیند تبلور را طی کرده است. ساعت یاقوت کبود گران‌ترین نوع شیشه ساعت است زیرا بسیار سخت و بادوام است. این بدان معناست که یاقوت کبود بهترین ماده برای محافظت از صفحه ساعت در برابر ضربه است. اگر ساعت شما دارای شیشه کریستال یاقوت کبود است، به این معنی است که با کیفیت ترین شیشه موجود امروزی را دارد.


24. Dual time (دو زمانه): یک ساعت دو زمانه دارای دو عقربه است تا زمان را در دو منطقه زمانی مختلف نشان دهد. این قابلیت در بین مسافران محبوب است، زیرا به کاربر اجازه می‌دهد تا منطقه زمانی «خانه» را برای ارجاع سریع تعیین کند. عقربه ساعت دوم گاهی اوقات به عنوان عقربه GMT یا UTC شناخته می شود.


25. زیرثانیه (Sub dial): ساب دیال یا زیر ثانیه یک مینی صفحه است که روی صفحه ساعت قرار گرفته است. زیر ثانیه عملکردهای مختلفی دارد، مانند ردیابی ثانیه، دقیقه، ساعت، نشانگر زمان دوم و نشانگر ذخیره انرژی.


26. قفل پروانه‌ای: این نوع قفل که به قفل پروانه ای دکمه دار معروف است در ساعت مچی های بند چرمی و بند استیل کاربرد دارد. نحوه استفاده از این نوع قفل نیز بسیار راحت است. مقاومت و کیفیت قفل های پروانه ای بسیار خوب می‌باشد. 



27. بند رابر: بند های پلاستیکی از جمله بند هایی هستند که در اکثر ساعت ها بکاربرده می شوند.در گذشته ارزان ترین بند ها را بند های رابر یا پلاستیکی تشکیل می دادند که امروزه با تحول تکنولوژی بند های جدید ضد حساسیتی تولید شده که طرفداران زیادی پیدا کرده است.یکی از اصلی ترین ویژگی های این بندها جنس نرم و راحتشان است. در بیشتر این بندها از قفل سگکی استفاده می شود. یکی از معایب این بند ها پاره شدن و بریدگی بند درطول زمان است.



28. بند رزین: بند های ساعت رزینی محکم، بادوام و در رنگ های مختلف هستند که ظاهری شیک و اسپرت دارند. رزین یک پلاستیک با قابلیت ضد ضربه بالا است که می تواندبرای ایجاد بند ساعت کامل استفاده شود. مراقبت از رزین آسان است و با مراقبت مناسب برای مدت طولانی دوام می آورد.



29.