ساعت اتوماتیک

ساعت اتوماتیک



ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

یک ساعت اتوماتیک یا خودکار، ساعتی بدون نیاز به باتری است که به خودی خود، یا به صورت کوکی کار می‌کند. این بدان معنا نیست که ساعت شما به خودی خود کار می‌کند. ساعت‌های اتوماتیک دارای مکانیزم‌های داخلی‌ای هستند که در حین حرکت مچ دست شما در هنگام استفاده از ساعت، کار می‌کنند.

هر ساعت اتوماتیک دارای روتوری است که از مواد سنگینی مانند تنگستن، طلا یا پلاتین ساخته شده است به طوری که به اندازه کافی قدرتمند هستند که بتوانند چرخ دنده های داخل ساعت را حرکت دهند. همانطور که شما مچ دست خود را حرکت می دهید، روتور چرخش می کند، چرخ دنده ها را به حرکت در می آورد و به فنر داخل ساعت فشار وارد می‌کند. سپس فنر داخلی فشرده شده و این کار سبب ذخیره شدن انرژی پتانسیل، جهت تداوم عملکرد ساعت می شود. .گذشته از آن با چرخش تاج یا سر کوکی که روی بدنه وجود دارد، نیز امکان فشرده سازی فنر و چرخش چرخ دهنده ها به وجود دارد. اگر پشت ساعت شما قاب شیشه ای دارد، به سادگی آن را برگردانید تا این روند را در زمان واقعی مشاهده کنید.

تاریخچه ساعت اتوماتیک

پس از سال‌ها تلاش در هنر ساعت‌سازی، مخترعان از سرتاسر جهان به دنبال ایجاد طرح‌های مکانیکی جدیدی شدند که ساعت‌هایشان را قادر می‌ساخت تا خود به خود کار کنند تا افراد از بدون ترس از ساعت خود برای استفاده روزانه استفاده کنند. اولین تلاش ها در این زمینه از دهه 1770 آغاز شد و پس از آن، تولید ساعت های اتوماتیک در سراسر جهان گسترش یافت.

گفته می شود که آبراهام-لوئیس پرلت ساعت خودکار را اختراع کرده است. پرلت یک ساعت ساز سوئیسی بود. او ساعت‌های مکانیکی‌ای ایجاد کرد که حرکت دست را به انرژی تبدیل می‌کرد که به ساعت می‌خورد. این حرکات می توانستند ساعت را برای حدود هشت ساعت در روز نیرو دهد. اگرچه آنها به روشی مشابه ساعت های اتوماتیک مدرن کار می کردند، اما نمی توانستند قدرت را نیز حفظ کنند. با این حال، این هنوز یک پیشرفت بزرگ در صنعت ساعت‌شناسی بود.


حرکت خودکار در سال 1778 دوباره اختراع شد. مخترع فرانسوی، هوبرت سارتون، اختراع خود را در سال 1778 ایجاد کرد. پس از راه اندازی این جنبش بود که ساعت های اتوماتیک در بین عموم مردم محبوب شدند. مردم شروع به پوشیدن ساعت های خودکار به عنوان بخشی از استایل روزانه خود کردند. با این حال، بحث هایی در مورد اینکه چه کسی اولین بار ساعت خودکار را اختراع کرد وجود دارد. زمانی که سارتون برای اولین بار طرح های خود را در پاریس منتشر کرد، ادعا کرد که پرلت از طرح های او الهام گرفته است.

با وجود اینکه اولین ساعت‌های خودکار در اوایل قرن هجدهم ظاهر شدند، اما تا زمان ظهور ساعت‌های مچی در اوایل قرن بیستم، یک محصول خاص باقی ماندند.

مراقبت از ساعت اتوماتیک

                  1. ساعت خود را از آهن ربا دور نگه دارید.

                  2. ساعت خود را از آب دور نگه دارید.

                  3. دمای آن را بررسی کنید.

                  4. مرتبا بند آن را تمیز کنید.

                  5. هرچند ماه یک بار ساعت را تمیز کنید.

                  6. مهر و موم ساعت را به طور سالانه بررسی کنید. 


                  نحوه‌ی شارژ کردن ساعت اتوماتیک

                  1. دست خود را حرکت بدهید.

                  2. ساعت را از روی مچ خود بردارید.

                  3. تاچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

                  4. از فرو رفتن تاچ تا انتها اطمینان حاصل کنید.

                  5. از watch winder استفاده کنید.



                  مزایا:

                  1. نیاز به باتری ندارد.

                  2. حرکت آرام

                  3. پیچیدگی

                  4. دارای زیبایی بصری بسیار زیاد


                  معایب:

                  1. این نوع از موتور ساعت مچی دقت پایین تری به نسبت دیگر موتورها دارد.

                  2. به دلیل پیچیدگی و وجود قطعات زیاد در آن از قیمت بالایی برخوردار است.

                  3. برای زمان هایی که از استفاده نشود نیاز به کوک شدن دوباره دارد و انرژی را کم ذخیره می‌کند.

                  4. به طور معمول سنگین و بزرگ هستند.