جهان ساعت های ضد آب

جهان ساعت های ضد آب


احتمالاً واژه‌های «مقاوم در برابر آب» و «ضد آب» را، در مورد ساعت‌های مچی شنیده‌اید، اما آیا تا به حال به معنای دقیق این اصطلاحات فکر کرده‌اید؟ از تفاوت، یا تاریخچه آن ها اطلاعی دارید؟ در این مقاله پاسخ سوال های احتمالی شما را می‌دهیم.

رولکس، اولین ساعت ضد آب دنیا

در سال 1926، شرکت رولکس کیسی ساخت که می‌توانست با به هم چسبدین، جلوی نفوذ رطوبت و کثیفی ببندد. این ساعت دارای یک بدنه مهر و موم شده است که محافظت بهینه را برای حرکت فراهم می کند.

بنابراین Rolex Oyster به اولین ساعت واقعا ضد آب و ضد گرد و غبار جهان تبدیل شد. در برخی از تبلیغات این ساعت، رولکس ساعت را در یک مخزن ماهی آویزان کرد. مردم از تبلیغات شگفت زده شدند و به سرعت به شناخت عمیق تری از رولکس و ساعت های تولید شده توسط آن دست یافتند.


7 اکتبر 1927 بود که مرسدس گلیتز تصمیم گرفت تا کانال مانش (واقع در اقیانوس اطلس) را شنا کند، او ساعت Rolex Oyster را با یک زنجیر، به دور گردنش بست و برای بیش از 10 ساعت متوالی - از ساعت 2:55 بامداد - در سراسر کانال شنا کرد.

گلیتز مرتباً وضعیت ساعت را می‌سنجید و از این واقعیت که همچنان به تیک تاک ادامه می‌داد، شگفت زده می‌شد!

پس از شنا، او گفت: "ساعتی که من در شنای کانال با خود حمل کردم، ثابت کرد که یک همراه قابل اعتماد و دقیق برای زمان‌سنجی است، حتی اگر در دمای حداکثر 58 درجه در آب دریا غوطه‌ور شود."

سپس بعد از این فناوری انقلابی و آزمایش موفقیت، رولکس، ساعت غواصی خود را با نام Submariner در سال 1953 به بازار عرضه کرد.

تفاوت مقاوم در برابر آب و ضد آب

فرض کنید ساعت شما دارای درجه‌ی 100 متر مقاومت در برابر آب  است. آیا این به این معناست که می‌توانید بدون هیچ نگرانی‌ای شیرجه برنید؟ خیر

برای ساعت ها، آب ممکن است دشمن شماره 1 باشد. با این حال، افرادی که اطلاعات زیادی ندارد و به ساعت علاقه‌ی زیادی دارند، به طور دقیق، فرق ضد آب و مقاوم در برابر آب را نمی دانند.

همه ساعت‌هایی که در برابر آب مقاوم هستند، از یکی از چندین عبارت استفاده می‌کنند تا نشان دهند که کاربر چقدر می‌تواند ساعت را به عمق برساند. درک این اصطلاحات و ترجمه آنها مهم است.

اساساً، اگر ساعتی تا 1 اتمسفر (ATM) در برابر آب مقاوم باشد، در برابر آب 1 بار یا 10 متر یا تقریباً 33 فوت مقاوم است. با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید از مقیاس زیر برای تعیین عمق یک ساعت استفاده کنید.

 :3ATM/bar/30mاین ساعت در برابر باران و پاشیدن آب مقاوم است.

 :5ATM/bar/50mاین ساعت ضد آب است و می توان آن را در حین شنا بدون پریدن از تخته غواصی استفاده کرد. آنها برای غواصی واجد شرایط نیستند.

 :10ATM/bar/100mاین ساعت ضد آب است و برای اکثر ورزش های آبی مانند شنا، قایقرانی و غواصی در آب های کم عمق مناسب است. اگر قصد دارید از صخره ها بپرید و غواصی کنید، این ساعت را نپوشید.

 :20ATM/bar/200mاین ساعت ضد آب است و برای انواع ورزش های آبی و غواصی واجد شرایط است.


شناسایی مقاوم در برابر آب بودن ساعت

مهم تر از همه، باید از اصل بودن ساعت خود مطمئن شوید. با نگاهی به صفحه یا قاب پشتی آن می توانید درجه مقاومت در برابر آب ساعت خود را مشاهده کنید. اگر ساعت شما چنین چیزی ندارد و مقاوم است، به این معنی است که فقط از رطوبت محافظت می شود یا به طور کلی در برابر آب مقاوم نیست. اگر ساعت شما تا عمق خاصی مقاوم در برابر آب باشد، روی ساعت، بر روی جعبه یا در پشت بدنه قابل مشاهده است.

 

مراقبت از ساعت

شما باید حداقل هر 6 ماه و یا سالی یک بار برای کنترل واشر ها و تست مقاومت به نمایندگی ساعت خود مراجعه کنید. اگر شما غواص و یا شناگر هستید، این موضوع برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همچنین ساعت های خود  را مرتبا در معرض آب های شور قرار ندهید. نمک باعث خوردگی و ساییدگی بیشتر ساعت می شود و به مرور زمان مقاومت در برابر آب را کاهش می دهد.

گرمای سونا و جکوزی باعث شل شدن واشرها و از بین بردن کارایی آن‌ها در جلوگیری از ورود آب به داخل ساعت می‌شود. تغییر ناگهانی در دمای آب نیز می‌تواند باعث انقباض و خراب شدن واشرهای لاستیکی و در نتیجه نشت آب به داخل ساعت شود. اگر متوجه آب در داخل ساعت خود شدید، فورا ساعت را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. هرچه رطوبت بیشتر در ساعت شما بماند، آسیب بیشتری به آن وارد می‌شود.