ساعت های خورشیدی

ساعت های خورشیدی


ساعت خورشیدی در واقع یک ساعت کوارتزی است که باتری آن توسط نور خورشید شارژ می شود. ساعت با حرکت خورشیدی، به لطف حسگرهایی که در زیر صفحه قرار گرفته اند کار می کند و اجازه می دهد نور طبیعی یا مصنوعی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سپس آن را ذخیره کند. ساعت های خورشیدی پس از شارژ کامل، حدود 4 ماه کار می‌کنند. یک جواهر واقعی مدرنیته؛ ساعت خورشیدی تمام مزایای یک ساعت کوارتز کلاسیک و یک ساعت اتوماتیک را بدون معایب دارد.


نحوه‌ی کار ساعت های خورشیدی

ساعت های خورشیدی با تبدیل انرژی نور به انرژی الکترونیکی، از طریق یک سیستم فتوولتائیک ویژه طراحی شده، کار می کنند. مشابه آنچه در پنل های خورشیدی سنتی استفاده می شود. گاهی اوقات این فناوری را می بینید که به آن Eco-drive گفته میشود.

هنگامی که انرژی نور به سلول خورشیدی، که معمولاً درست در زیر سطح صفحه ساعت قرار دارد، برخورد می‌کند، با تحریک «الکترون‌های آزاد» موجود در پانل، جریان الکتریکی ایجاد می‌کند. این انرژی الکتریکی سپس به یک باتری منتقل می شود، در آنجا می توان آن را ذخیره کرد و به آرامی آزاد کرد تا انرژی ساعت را تامین کند.


تاریخچه


اولین نسخه از ساعت خورشیدی توسط مخترع راجر ریهل در مارس 1968 تولید شد، نمونه اولیه آن در سال 1970 و نسخه کامل تولیدی به نام"Synchronar" در سال 1972 منتشر شد.

 Synchronarبرای زمان خود یک ساعت بسیار منحصر به فرد و آینده نگرانه بود، چیزی که در آن زمان به عنوان طراحی عصر فضا نامیده می شد.

در بالای ساعت، جایی که معمولاً زمان نمایش داده می‌شود، به جای آن دو دسته سلول خورشیدی وجود داشت و به‌طور منحصربه‌فردی زمان در کنار ساعت نمایش داده می‌شد.


ساعت خورشیدی خود را چگونه شارژ کنیم؟ 

ساعت خورشیدی با استفاده از یک سلول خورشیدی واقع در زیر صفحه شارژ می شود که نور طبیعی یا مصنوعی را جذب می کند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. زمان شارژ باتری با توجه به نوع نور متفاوت است:

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی

در صورت قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در یک روز ابری (10000Lx)، ساعت خورشیدی برای شارژ کامل باید 20 ساعت شارژ شود. برای یک هفته کار کردن، 1:30 ساعت، آن را در معرض نور بگذارید. برای شارژ یک روزه، حدود 8 دقیقه آن را در معرض نور بگذارید.

در صورت قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در هوای خوب (100000Lx)، 5 ساعت برای شارژ کامل زمان بگذارید. برای عمل یک هفته ای، 15 دقیقه آن را در معرض نور بگذارید. برای شارژ یک روزه، حدود 2 دقیقه آن را در معرض نور بگذارید.

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی

اگر می‌خواهید ساعت خورشیدی خود را در یک محیط روشن (700Lx) شارژ کنید اما مستقیماً در معرض حداقل 20 سانتی‌متر منبع نور نباشید، نمی‌توانید شارژ کامل را دریافت کنید، زیرا قدرت نور به اندازه کافی قوی نیست. برای یک هفته عمل، 35 ساعت آن را در معرض نور بگذارید. برای شارژ یک روزه، حدود 100 دقیقه آن را در معرض نور بگذارید.

در صورتی که ساعت خورشیدی شما زیر لامپ 30 وات، کمتر از 20 سانتی متر قرار دارد، برای شارژ کامل 60 ساعت حساب کنید. برای عمل یک هفته ای، 4 ساعت آن را در معرض نور بگذارید. برای شارژ یک روزه، حدود 25 دقیقه آن را در معرض نور بگذارید.


مراقبت از ساعت 

برای جلوگیری از تخلیه سریع باتری، مهم است که از پوشاندن صفحه ساعت با لباس خودداری کنید، زیرا ساعت خورشیدی شما در اینجا شارژ می شود. همچنین، زمانی که ساعت را نمی‌پوشید، بهتر است تا زمانی که ممکن است، آن را در مکانی با نور کافی قرار دهید. در نهایت اطمینان حاصل کنید که دمای ساعت شما در هنگام قرار گرفتن در معرض منبع نور طبیعی یا مصنوعی، از 50 درجه سانتی گراد بیشتر نباشد.